الأحد، ديسمبر 03، 2006

اشواك الحب



كجبل يتهاوي انا... براكين الغضب تتفجر بداخلي و زلازل الهجران و الغدر تفتفت روحي .. ينخر في جسدي الحزن و الفكر ... اطرح تساؤلات بلا اجابات ... ايتها الغروره كالقطه جلست بين يداي بكل وداعه مصطنعه لتنالي ما كنت محرومه منه ... تدفئة و مداعبة محرمة عليك ... و في غفلة من الزمن فقدت اتزاني و انا احملك ... فلم تتواني و انشبت اظافرك الحاده في قلبي البريء ببرود و بابتسامه في صوتك ما حييت لن انساها ... و ظل هذا الملعون الصغير الذي يسكن بين ضلوعي يدمي امامك و ينزف .. مناعتك النفسيه من الشعور بالذنب تدهشني يا فتاه .. لست بحلم في حياتي .. مطروده انت من ذكرياتي و من جناتي ... ارحلي في اقصي مكان بعدا بالكره الارضيه و اتركيني ... اؤكد لك ستلاحقك لعنتي الابديه اينما ذهبت يا من خنت عهودك و وعودك ... سأتلو عليك اخر حقائقي يا خائنة .. ليس كل ما يلمع ذهبا ... خدعني بريق كلماتك المعسولة و تركتك تعزفين علي اوتار احساسي لحن التواصل المفرح .. الذي لم و لن تفهمينه ابدا ... كان ارقي من ان تدركيه فأذنيك صماء و لا قلب لديك كان دربا من العبث اطلاعك علي كنوزي لتبعثريها ... و ها هو قلبي ينزف ليروي نبات الصبار بداخلي لينمو و يجرحني يوما بعد يوم ... الحق اقول لكي .. لم اصادف حمق كحمقي او جرم كجرمك في سنين عمري الطويله
( ...مزارع قصص كبيرة و ليالي سهر و غيرة تخلص بكلمه صغيرة)
هاني جورج

58 comments:

Blogger frozen love said...

( ...مزارع قصص كبيرة و ليالي سهر و غيرة تخلص بكلمه صغيرة)

da eh elgamal da...gded elklam da awy..nice post

1:30 ص  
Blogger frozen love said...

( ...مزارع قصص كبيرة و ليالي سهر و غيرة تخلص بكلمه صغيرة)

da eh elgamal da...gded elklam da awy..nice post

1:30 ص  
Blogger karakib said...

frozen love
دي اغنيه لفيروز ... حبوا بعض تركوا بعض ... كويس انه البوست عجبك بس اللي بين قوسين ده اغنيه شهيره لفيروز
هاني جورج

1:48 ص  
Blogger ^ H@fSS@^ said...

يا الهي
وحدها الصورة قوية
حسيت بالشوك و هو يخرج من الشاشة و ينخر في قلبي
انت جبل و لكن لن و لم تتهاوى
انت من الاقوياء يبدو لك انك تتهاوى و لكن ليس صحيحا
"He who desires nothing but God does not walk in darkness, however blind and poor he may think himself to be."
--St. John of the Cross


جملك رائعة
تصويرك قوي جدا
vived to the highest points of imagination, i truly felt the words and was able to touch them.
"
الحق اقول لكي
"
مش عارفة اقلك ايه
يعني لما الواحد يتخيل سيدنا عيسى و هو بينشر وصاياه و يقول الحق اقول لكم
بيكون ليها وقع كبير و مهم
استخدامك ليها كان في محلة
و ان اختلفت الوظيفة المرادة منها
لكنها في الحالتين تقر شيئا مفعولا
وصادقا

عذرا ارجو ان كلامي يكون واضح لاني كتبت شعوري الفوري بدون اي تنميق

سلام يا عزيزي

11:12 ص  
Blogger مُزمُز said...

جميل يا أنتوك باشا

لو كنت كمان حطيت الأغنية مع قراءة البوست بقى الواحد يعمل دماغ جامدة جدا

تحياتي

11:39 ص  
Blogger karakib said...

حفصوتشا ام مصطفى
الصوره لنبات صبار حقيقي ... غريب امره هذا النبات كم يصبح معبرا عن احوال البشر في احيان كثيره ... قلب بشوك ينمو بداخله عصارات الحب و تنتشر فيجرح صاحبه .. حتي يقتله او يتخلص منه تماما ... العمر قصير لكي نحيا بقلوب مثل هذه ... و قد كان لدي واحدا في الماضي ... لم تكن وصايا .. بل كانت كلمات صغيره .. كحمم بركانيه تتطاير من فوهه الجبل لتحرق زهور الصبار و نباتاته جميعا من حولي .. فلا داعي لوجودها ... و لم يكن هناك داع من قبل لوجودها ... اما عن استخدامي لكلمه الحق اقول لكي .. فلأنني و لأول مره لم أكن اكذب ابدا ... و لم أكن انافق بل كنت صريحا .. حقيقيا بشكل انا نفسي لم اعتاده فلما انتهيت من العطاء لم أجد شيئا ... لم احصد اهتمام حتي بعد أن القيت ببذور الحب و العاطفه ... بعد أن انتظرت كثيرأ فهمت كم كان من الحمق أن افعل ذلك ..
فلا خاسر ألا من يحب الخساره ... و انا لست من هذا النوع ...كلامك منمق جدا يا حفصه و جميل ... بجد جميل .. متشكر ليكي


هاني جورج

12:51 م  
Blogger karakib said...

مزمز

دماغ كأبه ؟ :) هي ناقصه يا راجل ... الحياه جميله اوي
-------------------------
بتذكر أخر مرة شفتك سنتا
بتذكر وقتا أخر كلمة قلتا
و ما عدت شفتك و هلق شفتك
كيفك أنت ملا أنت
بتذكر أخر سهره سهرتا عنا
بتذكر كان في واحدة مضايق منا
هيدي أمي بتعتل همي
منك إنتا ملا إنتا
كيفك قال و عم بيقولو صار عندك ولاد
أنا و الله كنت مفكرتك براة البلاد
شو بدي بالبلاد الله يخلي الولاد
بيطلع عبالي ارجع أنا و اياك
انت حلالي ارجع أنا وياك
أنا و انت ملا انت
بتذكر اخر مرة شو قلتلي
بدك ضلي بدك فيكي تفلي
زعلت بوقتا و ما حللتا
أنو انت هيدا انت
بترجع عراسي رغم العيال و الناس
إنتا الاساسي و بحبك بالأساس
بحبك أنت ملا أنت

----------------------
سأل علي كتير و بتحبني
بعرف هالحكي حافظة هالحكي
كل الحكي حلو و مع انو حلو
ليش بيضلو أحساس يقلي لأ
في شي بدو يصير في شي عم بيصير
تمرق علي كتير و بتخصني
بعرف هالقصص حافظة هالقصص
كل القلتو حلو و مع انو حلو
ليش بيضلو أحساس يقلي لأ
في شي بدو يصير في شي عم بيصير
---------------------
أنا فزعانه عن جد
----------------------
بحبك ما بعرف
بحبك ما بعرف هن قالولي
من يومها صار القمر أكبر عتلالنا
و صارت الزغلولي تاكل عأيدي اللوز و السكر
بحبك ما بعرف حب لا تشدني بأيدي
عنهر بدنية هنا جديدة و إنغل
لا دخلك هيأتني رح طير مرجحتني بقلبك
تركني بعد بكير بكير تركني حبك يا حلو بحبك
-------------------------
-------------------------
و أخيرا ...
ينفع في شتا او صيف
هو ايه ؟
العنب العنب ... العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب ....
احمر و دمه خفيف
اخضر و لونه ظريف ... احمر .. اخضر .. اصفر اخضر .. اصفر .. احمر .. أخضر ينفع في شتا او صيف
تعالي تعالي تعالي
العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب
خولي الجنينه امير كان عالعنب بيغير ... قطف لي حبله اللي استوي
قطف لي حبله اللي استوي
لبسته حرير في حرير هو ايه ....
العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب العنب ... العنب العنب العنب
هو هو
يالا يالا يالا ما تيالا يابني يالا
يالا يالا يالا ما تيالا يابني يالا
يا ام ولاء هتشيلي وشي .. العنب العنب العنب
------------------------------

1:08 م  
Blogger الســـاحر said...

كلماتك رغم كل ما فيها من قسوه
الا انها كلمات معبره عن حاله داخل قلبك
وانت عبرت عنها كويس
وربنا يوفقك

8:22 م  
Blogger karakib said...

الســـاحر
الكلمات تعبر عن حاله تولدت من تجربه طويله .. اشكرك لثنائك الجميل علي ما كتبت كويس انه من الاشواك ديه قدرت اطلع حاجه معقوله ... يمكن من وسط الالم ده كله كان في حاجه حلوه

هاني جورج

9:16 م  
Anonymous غير معرف said...

أنتوك باشا

بوست جميل جدا برضه
تنوع هايل بين الحزن و الغضب و الإحساس بالخيانة

و كمان الأغنية اللي إخترتها هايلة

ــــــــــــــــــــــ
About me تصدق أول مرة أقرا
إختيار حلو من فيلم الأراجوز
كلمات عمك سيد حجاب مافيش زيها

10:14 م  
Blogger Desert Rose said...

تصويرك معبر جدا، وصللى الشعور بالوجع

اتمنى ان تكون فى حال جيد

1:15 ص  
Blogger karakib said...

مصرى
الف مرحب يا باشا بيك ... كلمات سيد حجاب مالهاش حل ... ممكن تبص تحت عنوان المدونه هتلاقي الكوبليه التالت من اغنيه منير ايه يا بلاد يا غريبه اشعار سيد حجاب برضه ... الراجل ده جامد اوي ... كلامه قوي و كلامه فيه حكمه دايما ...
الأغنيه اللي فالأخر دي انا بحبها بشكل شخصي من و أنا صغير اوي مش عارف ليه بس هي حلوه اوي ...

8:53 ص  
Blogger karakib said...

Desert Rose
انا بكل خير .. :) الكلام اتكتب من فتره فاتت ...و حدث ما حدث و مات من مات .. الله يرحم الاحساس مات في حادثه خبطه قطرين جايين في وش بعض فملحقش يتوجع و لا حاجه

هاني جورج

8:55 ص  
Blogger dandana said...

جميل اوى....
استعمت بيها....
ولما شغلت العنب بقى مرة تانية وانا بقرها...
وماوصفلكش بقى...

12:30 م  
Blogger karakib said...

dandana
شفتي بقي اغنيه العنب ... انا اصلي كتبت كام اغنيه لفيروز حسيت ان الجو قلب سواد شويه ... فرحت مديها العنب علشان نفوق بعدها :) بس هي بصراحه ايام ما كتبتها ما كنتش بشغل الا اغاني كئيبه :) بس تفضل الحياه لذيذه و جميله و زي العسل يحصل ما يحصل احنا الاقوي ... اقوي من كل الظروف و الحروف و التجارب ... و علي رأي واحد كبير بيقول دايما الضربه اللي ما تقتل تقوي ...

هاني جورج

1:03 م  
Blogger Heba Al_Menshawy said...

حسيت بكلامك جدا يا انتوك ... احساسك رائع في الوصف .. حسيت بوجع الغدر
والصدمة
تحياتي ليك .. رائعة بجد
:)

1:38 م  
Blogger karakib said...

&HEBA&
:) اولا شرفتينا :)
نشعر بالوجع لفتره بسيطه و بعد ذلك تلتئم الجروح و نصبح اقوي ... نستمتع بالحياه بأسلوب افضل و اجمل و اقوي ..
--------------
هاني جورج

3:15 م  
Blogger karakib said...

و لا يهمك ... لقيت ترياقي من سمك
خلاص و ارتحت من همك ...
رميتك زي ما لقيتك فتات مكسور
و ورده حب دبلانه في ضل قصور
(( هنا ينطق محمد فؤاد الكلام بأسلوب غريب يشدد علي الحروف و هو ينطقها))
و لا يهمك فرق بفرق
صحيح ان الدوا من الداء

عاندتيني و بعتيني

علشان اخرتها تلاقيني

لا انا عاشق و لا مشتاق


(( و هنا ينطق محمد فؤاد الكلام بأسلوب غريب يشدد علي الحروف و هو ينطقها ايضا))


و لا يهمك و لا يهمك ...
و لا يهمك ...
خلاص مليت
سايب لك قصتي و مشيت
خلاص مليت
((هنا يتهدج صوت محمد فؤاد بشكل يدل علي انه بالفعل مل و اختنق من هذا الحب (احساسه عالي) ))


هتحكيها ... هتنسيها

و لو شب الحريق فيها
من الاول انا ضليت ..
و لا يهمك

اغنيه حلوه مش كده ؟؟

3:27 م  
Blogger We2am said...

ya nhar azra2!!!!kol elkalam elgamel elgded dah fe post wa7ed?!!
dah 3'er el comments bta3tk elle btnafes elpost elasly..a7yek fe3lan 3agbny :))

6:18 م  
Blogger maf2ou3a said...

u aer very talented

8:16 م  
Blogger karakib said...

we2am
انا بجد مبسوط انه عجبك و أنه من وسط الاشواك دي كلها طلعت حاجه الناس بتقول عليها حلوه ... بيتهيألي هي دي فايده التدوين

11:40 م  
Blogger karakib said...

maf2ou3a
thx dear dah bas min zo2ik

Hany George

11:41 م  
Blogger ام العيال said...

الصوره جميله و معبره
و الكلام بيوجع قاسي بس معبر عن حاله
جمي اسلوبك يا انتوك
سلام

12:16 ص  
Blogger karakib said...

ام العيال
الأجمل هو تشريفك للمدونه يا ام العيال هي حاله موجعه حقيقي لكن هل وصلك منها قسوه ؟ لا أعرف فللقسوه مفهوم اخر لدي

هاني جورج

7:46 ص  
Blogger elkamhawi said...

حلو البوست قوى بس التعابير كانت قاسيه شوية بس جميلة...انا جامعة عين شمس

9:56 م  
Blogger karakib said...

elkamhawi
عزيزي لم اقصد القسوه ابدا .. و لكنه كان احساس .. كان ... و الان استطيع ان اقول لك

==============================
==============================
حين تفقد الاشياء معناها يستوي كل شيء مع أي شيء و بنعمة النسيان تتحول الجروح الأليمه تدريجيا الي جروح أليفه يمكن احتمال ألامها... ثم تتحول مع الأيام الي ندوب لا تؤلم ... لكن اثرها لا يزول ابدا ... فلا مكان للقسوة يا صديقي
==============================
==============================
==============================
هاني جورج

10:28 م  
Blogger bluestone said...

كالعادة اقرأ
وارحل
واعود لقراءة ثانية

فكرت كثيرا في تلك القطة .. واعتقد انك مخطأ تماما مثلها لانك وثقت بقطة
فمن يقتني القطط يعلم تماما ان ولاءها الاول لنفسها .. وانها لا تشعر ابدا بالامان لاحد .. وتنشب اظافرها في الاقرب إليها
انها القطط يا عزيزي .. كم اكرهها!!


صديق قال لي منذ فترة بعيدة متى تعلم انك فعلا تغلبت على شخص ما
got over him/her
ليس حينما تكرهه
بل حينما تنجح في تحييده
في ان تجعله مجرد امر فاتر
حينما تبدأ في الرثاء لحاله

اثارتني صورة الصبارة .. حقا هي تشبهنا كثيرا .. ولكني لا اعتقد انها بالسوء هذا .. انها تشبه القلوب الجريحة
فحينما تجرح يكتسب قلبك قشرة سميكة جدا تعزل بينك وبين الاخرين ثم اشواك لمنع من يتجرأ ويقترب .. وربما ظنك الجميع قد تيبست .. ربما ظننت انت انك لم تعد تملك قلبا .. ولكن تلك الصبارة الجامدة تحمل عصارة مزجت بمرارة الماضي لتحمل الشفاء والقوة والتحمل

احمق .. طبعا
عادي
الحب في حد ذاته حالة كبرى من الحماقة المبدعة ..
من لم يرتكب حماقة في مشاعره لم يعرف الحب
انه حينما تجد نفسك تقوم بكل الامور الخاطئة وبكل التصرفات الصبيانية الحمقاء ولكنك لا تتوقف .. بل تتمادى وتستمتع بحماقاتك

تلك الحماقات بعد زمن بعيد تتحول لذكريات تسترجعها بابتسانة وفنجان قهوة وقلب دافئ مع شخص آخر كللت حماقاتك معها بالنجاح

مساء ببريق جديد
يحمل طعم المطر
اول ليلة شتاء السنة دي :)

12:06 ص  
Blogger karakib said...

bluestone
"كالعادة اقرأ
وارحل
واعود لقراءة ثانية "
اضيف لتعليقك .. كالعاده تعليقاتك رائعه ... من الواضح فيها عمق الفهم و اللمسه الانسانيه المعزيه الجميله ...
"تلك الحماقات بعد زمن بعيد تتحول لذكريات تسترجعها بابتسانة وفنجان قهوة وقلب دافئ مع شخص آخر كللت حماقاتك معها بالنجاح"
تفتكري ... و هل من السهل الوثوق باحد مره اخري .. اللي يتلسع من الشوربه ينفخ فالايس كريم ... هاكرر الجمله دي تاني و اقول
حين تفقد الاشياء معناها يستوي كل شيء مع أي شيء و بنعمة النسيان تتحول الجروح الأليمه تدريجيا الي جروح أليفه يمكن احتمال ألامها... ثم تتحول مع الأيام الي ندوب لا تؤلم ... لكن اثرها لا يزول ابدا ...
اعتقد انك قصدتي نفس المعني بهذه الجمل "
صديق قال لي منذ فترة بعيدة متى تعلم انك فعلا تغلبت على شخص ما
got over him/her
ليس حينما تكرهه
بل حينما تنجح في تحييده
في ان تجعله مجرد امر فاتر
حينما تبدأ في الرثاء لحاله "
او زدتي عليها قليلا ... الرثاء لحاله .. هو الخروج من الذات و النظر بشكل اعم و اشمل في تجربه فاشله
انا الأخر أكره القطط و لكن من قال انني كنت أري بوضوح ... في واحد اعرفه ليه كلمه مشهوره اوي و بتعجبني اوي حكمة هي و فلسفه كمان .. بيقول ما تعرفش البني أدم اللي قدامك الا لما تدوس علي رجله .. في واحد يقولك ... انت كويس ؟ و واحد تاني يقولك و لا يهمك عدي و واحد يقولك مش تفتح يا بني أدم و ممكن كمان واحد يقول لك فتح يا ابن المش عارف ايه و يخبطك برجله ..
لا نفهم الأنسان الا بردود الافعال منه ... مهما تمرسنا و تعلمنا لغه الجسد و العيون ... مهما دققنا في الكلمات و فسرنا و حزرنا ... يظل رد الفعل خفي ..."لحني الجميل يا ريته ما اتغني ... يا ريته ما اتعزف !
ليل بعد ليل و نجم ورا نجم اتحدف و انا باغني لكن كنت لوحدي للأسف "
ارتكبت بالفعل حماقه لا حدود لها ... و الناس بتتعلم من غلطها لكن عمري ما غلطت غلطه كبيره بالشكل ده فعلا ... غلطه و عدت و تحولت لندبه لا تؤلم لكنها تركت اثرها .. و هي اثار لا يمحوها الزمن .. تظل في وجوهنا دائما كلما نظرنا في المرأه تذكرنا بشيء ما حدث في يوم ما .. عندما نزفنا لنروي هذه النبته الصباريه الشائكه التي تسكننا ... الاحساس هو هذه النبته التي لم تفلح كل المحاولات في نزعه من مكانه
اعتقد ان النبته بالفعل تحمل المراره و الشقاء و القوة و التحمل ... حقيقي اوي الكلام ده .. كلامك حلو علي فكره حلو زي ما بتنطقها فيروز حليو :) و موضوع الليله الشتويه ده بلاش تفكريني بيه كفايه الهدوم المتعلقه قدامي ... جاكت مبلول و بنطلون جينز عايز يتنشر و الجزمه الشمواه اتوسخت تاني و مش هاقعد انضفها اعتقد انها كده هتدخل الجراج :) هو ببريق جديد بالفعل ريحه الجو نقيه منعشه .. المطره حلوه لما تنتهي ... الهوا بيبقي لذيييذ

هاني جورج

12:48 ص  
Blogger Nadine Alfred said...

انتوك
صباح الخير أو مساء الخير

الكلمات مع الصورة القوية قدروا يوصلوا إحساسك
الجمل القصيرة كمان لزوم المونولوج بين الواحد و نفسه

بجد حلوة
البلوج بتاعك قوى جدا
و بعتذر إنى مسيبتش كومنتات قبل كده
يمكن عشان كتير مكنتش ببقى لاقية كلام اعبر بيه عن اللى حسيته

أسلوبك أكثر من رائع و مبتكر بحق

سلااااام

1:27 ص  
Blogger bluestone said...

شكلك سهران زي حالاتي :)

تبدأ أيام الشتوية وانتعش

موضوع مثير كالعادة هيتحول مناقشة فلسفية زي كل موضوع :)
معلش بقى استحملني
صديقتي كانت دايما تقوللي بطلب تفلسفي كل حاجة :))

"تفتكري ... "ا
مش افتكر .. انا متأكدة
يا صديقي العزيز هناك فيلسوف امريكي له قول اعشقه يقول (الزمن كفيل بتكوين احلام جديدة كلما انقضت احلامنا القديمة ومسكين من يعيش مع حلم واحد)

-المشكلة انه مش بكيفك ولا بارادتك
لانك لو عرفت طعم الشوربة يوم هتعيش طول عمرك حاسس ان فيه حاجة ناقصاك
حاول دايما تظبط المكونات والنتيجة تكون مختلفة

-اجمل العلاقات ليست ما تكلل بالنجاح ولكن ما لا تحمل ندما

-مش مهم غلطت قد ايه ... الخطا حق من حقوق الانسان ومن حقه يستغله
من حقي اغلط .. انا حر

حتى الندوب التي تتركها الجروح علينا ان نتعامل معها كأوسمة وليست ندوب مؤذية .. فهي دليل احساس عالي.. دليل اننا نملك القدرة على ان نفتح قلوبنا للاخرين .. هي خبرات لا تقدر بثمن

اذكر قصة قرأتها بالصدفة (وعذرا للاطالة) ان رجلا مسنا سار في مدينته ينادي بانه يبيع قلبه
يصرخ مناديا من يشتري قلبي ..وامسك الرجل قلبه في يديه وقد بدا مهترئا مليئا بالرقع المختلفة هناك بعض اجزاء ناقصة واجزاء اخرى لا تنتمي اليه ..
فقابله شاب يافع يمسك قلبه بيديه وقد بدا قويا فتيا لامع ومشدود
فقال له الرجل المسن (اتبادل قلبي بقلبك) فضحك الشاب في سخرية وقال له ان قلبك مهترأ صدء بينما قلبي يلمع بريقا)
فابتسم العجوز وقال له (ان كل انسان مر بحياتي منحته قطعة من قلبي وهناك من منحوني قطع من قلوبهم فابقيتها ووضعتها في الفراغات وهناك من لم يفعلوا فترك اماكنهم فارغة .. ولكنهم مازالوا يحملون بعض مني ) فبكى الشاب وقام بقطع قطعة من قلبه واعطاها للمسن واخذ قطعة من القلب المهترئ ليزين بها قلبه .....ا

يا ترى القصة وصلت؟؟؟ :)د

بس سيبك من البلل
المطر يجنن
احساس مذهل بالنقاء

1:45 ص  
Blogger karakib said...

nadine
صباح او مساء المهم النور ... يا فندم المدونه نورت هنا بتعليقك و متشكر بجد لثنائك الجميل .. اتمني ان اسمع صوتك دائما هنا ..

1:49 ص  
Blogger karakib said...

bluestone
الزمن كفيل بتكوين احلام جديدة كلما انقضت احلامنا القديمة ومسكين من يعيش مع حلم واحد
و هنا لنا وقفه و رد لأوسكار وايلد ...
كل ما يتمناه المرء يستطيع أن يحققه و لكن غالبا بعد فوات الأوان ...
انا معاكي أننا بنتغير و بتتغير احلامنا لكن ما قيمه الامال حين تتحقق بعد أن يرحل من كان يسعدهم تحقيقها !! لم اعد نفس هذا الذي كنت أعرفه بالفعل
في بيتين شعر لشاعره امريكيه اسمها ادنا سانت ميلاي بتقول فيهم
"ليس يشقيني أن الحب قد مات
و أنما لأنه قد مات لأتفه الاسباب !!"
قصتك جميله أوي فعلا ده حصل معايا لكني كنت علي استعداد ان اعطي ليس قلبي و انما كل شيء ...القصه تحمل ندما شديدا تحمل غربه في وقت لم أكن أتحمل به زياده الاحمال ابدا ..الندوب التي في وجهيي لا اعرف ان كانت وساما ام لا فقد كانت المره الاولي التي اكون ناضجا في علاقه و حقيقي بلا زيف و انجرح فهل هذا جزائي .. وسام ... مع اني لا اراه وسام ابدا بدا
(علي فكره ما تقوليش عذرا للاطاله لأني ارجو منك الاطله دائما )
الشاعر الأغريقي صاحب المأسي الشهيره سوفوكليس عندما سئل عن رأيه في الحب قال علي الفور
ناشدتك الله الا توقظه في قلبي فلقد نجوت منه .. فكأني قد نجوت من انياب وحش مستبد مجنون !
-------------
اما انا فلم أنج لقد استيقظ الوحش من داخلي و انشب اسنانه باستبداد و جنون في ملعوني الصغير الساكن بين ضلوعي
-------------
هاني جورج

2:06 ص  
Blogger smraa alnil said...

اي كان جرحك يجب ان تظل صامدا
لا تأذي بالشوك ولا تسمح الشوك ان يأذيك
في مقوله قريتها مرة عجبتني اوي
كنا نعشقهم لاننا لا نعرفهم
وفعلا الجملة دي جامدة جدا
لاننا احينا زينا زي باقي البشر بنتخدع بسهولة وبنحب المظهر الخارجي ونقول هو دة اللي انا عايزاه
وهو اللي فهمني وحاسس بيا
لكن تعالي كدة نحاول زرع ثقب في القوقعة المدفون فيها شخصنا
هنلاقي جواها خراب
وساعتها بس هتكتشف الحقيقة
بس مش هتنسي علي طول لانك مش هتقدر تنسي اد ايه اتكتبت قصيدة جميلة علي القوقعه لكن جواها ابشع ما يكون
يمكن كلامك دة مش بيعبر عن حالة شخصية الله اعلم
بس حبيت اتكلم برضه بصفة عامة
بس اي كان فكك من الي انت فيه
واضحك محدش واخد منها حاجة
سلاحف

3:19 ص  
Anonymous غير معرف said...

أنا الجارحة في نظركم
جارحة لكل تلك صفات القطة بأظافرها و مكرها
أنا الذي أتصف بالبرود و أتمسح بهدوء بمشاعري لأنال ما أريده

كم كانت الدنيا قاسية علي
كم كان قلبي ينزف ليس قطرات بل بحور ليروي مزارع الصبار التي نتم داخلي يبطئ لسننننييين طويلة
و أنت تعرف
تعرف أن جرحي مازال أعمق
و أنا كمرضى السكر لا يطيب جراحهم سريعا
أتألم
نعم كنت أتألم و تتلوى روحي من الألم ليلا و نهارا
جئت مسرعا لي معك كل المسكنات تجري و تبادر و تضحي
و أنا أتألم!!
أصرخ و أبكي بسبب جرحي القديم
وجدتك .. صديق .. و أنا أقاوم أي معني أخرى غير الصداقة
فكنت تعطني العسل بعد مرارة طويلة

صديق .. محب.. يفهم .. و يقدر .. و يهتم

ليس كان هناك إمكانية غير الابتسامة في وجهك و قبول دعوتك بعد كل حقول الصبار التي نمت في قلبي

و الذي أعرفه عنك انك تفهم نفوس البشر جيدا
و كنت أعرف انك تفهم ضعفي و عدم اتزاني
حبيت بس أوضح لك بعض الأمور

12:48 م  
Blogger الزعيـمة said...

karakib

رائع هو رسمك بالوان الكلمات
الخداع اسوء ما يجده المرء فى هذة الحياة

سهل ان نري قسوة الايام لكن لا اصعب من الخداع وجرح المشاعر والقلوب


كلماتك الدامية التي عزفت على اوتار الحزن لا مانع لها ان تخترق كل الضمائر لتندم من شرح بالخيانة صدرا

لك ارق التحية

1:44 م  
Blogger karakib said...

smraa alnil
ما هو مافيش الا الصمود ... لا يوجد غيره سلاح لي يا سيدتي ... التحمل و استيطان الفراغ مره اخري ... و الحمد لله
و فعلا موضوع الصدفه ده هو هو موضوع اللي بيدوس علي رجل واحد ...
و أديني باضحك اهه لأنه فعلا محدش واخد منها حاجه ...


هاني جورج

2:10 م  
Blogger karakib said...

الزعيمة
تخترق الضمائر ... صح .. لم يكن الهدف من كتابتها ان الوم احدا يا عزيزتي و لكن ها هي تنشر كان الهدف ان افرغ غضبي و ثورتي علي ورقه ... و فعلت
يسعدني انها اعجبتك

هاني جورج

2:13 م  
Blogger karakib said...

القطه
اهلا اهلا بيكي .. كنت عارف انك هتكتبي حاجه لازم تستفزي و تردي ...
عارفه لو ما كنتيش قلتي الجمله دي " كم كان قلبي ينزف ليس قطرات بل بحور ليروي مزارع الصبار التي نتم داخلي يبطئ لسننننييين طويلة"
كنت قلت ده حد داخل يشتغلني ...
كان قلبك ينزف
و كنت انا الاخر في مشاكل كبيره ... هل تتذكرين يوم تواعدنا علي أن يحمل كل منا شنط الأخر حملت شنطك .. و تحملت كل تقلباتك انتظرت كثيرا ان تفيقي و تدركي معني ما كنت افعله لكي و أن تقدري أي شيء و لم تفعلي يا قطتي فقط عندما قلت لكي ها هي شنطي فلتحمليها القيتي بها في مياه قذره ...
----------------------------
(وجدتك .. صديق .. و أنا أقاوم أي معني أخرى غير الصداقة
فكنت تعطني العسل بعد مرارة طويلة

صديق .. محب.. يفهم .. و يقدر .. و يهتم)
--------------------------
كلامك ده مش كده :) ؟؟
ساجيبك من كلامك ايضا و ستتذكرينه يا قطتي الصغيره
((معلش انا هاستبدل اسمي بصفه الاهبل))
-------------------
(يا اهبل بليز ما تزعلش مني انا عمري ما هجرحك انت اديتني حاجات حلوه كتير انا مستنيه تليفون بكره الصبح .. بكره بس ينفع ؟؟ انا محتاجاه ...)
----------------------
لو ضاعت الاحلام يضيع معني الكلام و الحياه انا خايفه من الحلم بس قررت احلمه علشان حلم يستحق انت عارف انك كل يوم بتديني هديه ؟
----------------------
جود مورنينيج يا اهبل استيقظ فأنا في احتياج اليم قوم بقي انا نازله كمان شويه و مش هانزل الا لو اتكلمنا ..
----------------------
وحشتني اوي يا ابن الهابله احنا رجعنا خلاص بس لسه ما روحناش مش عارفه ارد عليك معايا ناس انا اسفه يا حبيبي
-----------------------
و اخيررررررررررا
عارف باحسك ايه ؟ باحسك ارضي , بيتي , وطني باسكن فيك بارتاح معاك اوي ... في حاجه بيننا مختلفه عارفه ملامحها احساس تاني غير أي حد وجع حلو :) ((كده بقي لبست السلطانيه و كأنها تقول مش انت بس الأهبل لأ ده مافيش حد في عيلتك مش اهبل))
------------------------------
يستكمل

2:33 م  
Blogger karakib said...

و الأن فاضل قول أخر
مرسي يا اهبل ... انا مبسوطه بيك و بوجودك في حياتي كنت سد و عرفت تشيل معايا شنطي انت مهم بالنسبه لي و كلامي معاك بيريحني بجد ...
----------------------
مش باقلك انا اهبل !!
---------------------------
الذي أعرفه عنك انك تفهم نفوس البشر جيدا
و كنت أعرف انك تفهم ضعفي و عدم اتزاني
حبيت بس أوضح لك بعض الأمور
------------------------
كنت اعرف ضعفك و عدم اتزانك ... نعم و لا زلت غير متزنه و لكني لأول مره اري المريض عندما يحاول احد الاطباء علاجه يغرس في صدره كل الادوات الجراحيه ...
______________
ذكريات كدابه و الاشواق كدابه
_____________
هتقول زمان
هتقول ظروف
هتقول نصيب
هتقول قدر
ابعد علشان
ما اقدرش اشوف عمري اللي ضاع وياك هدر
مش هاسمعك
من بعد قلبي ما ودعك
خليك هناك
خليك بعيد
خليك غريب عن دنيتي
انا قلت بكره تعيش وحيد
ما اقدرش ارجع كلمتي

-------------------
يستكمل


هاني جورج

2:43 م  
Blogger karakib said...

ليس كان هناك إمكانية غير الابتسامة في وجهك و قبول دعوتك بعد كل حقول الصبار التي نمت في قلبي
___________________
يعني حقول الصبار اللي عندك كنت بتدوري علي حد ياخدها ... اهنئك .. لقد اعطيتها لي بنجاح ... و قد تم حرقها بنجاح ايضا اما عن التي لا زالت بداخلك فهي من صنعك انت و ليست من صنع السنين الطويله التي التزمت انت فيها الصمت و كان خطأك.. وليس خطأ أحد أخر حتي كلامك و ثورتك علي الماضي لم تأت الا بسببي و انت تعلمين هذا جيدا ... لن تنسيني طوال حياتك ... وعدتك بأشياء كثيره و وفيت بها كلها و هذا كان احد وعودي .. انك لن تنسيني طوال حياتك و الأن استطيع ان اؤكد لك بعد اجابتك هنا .. ستتذكريني و انت نادمه دائما
ستتأكدين يوما بعد يوم أنه لا أحد من الذين تعرفينهم من الممكن أن يعطيكي الاحساس الذي لمستك به و لكن بعد فوات الأوان كعادتك دائما في اتخاذ القرارات بعد ان تكوني فقدتي الكثير و لم يعد هناك بارقه لأي امل او اصلاح و هو ما حدث بالفعل ... منذ اسبوعين تقريبا و أنا أمسح صورك من الكمبيوتر رأيت في عينيكي قسوه لم الاحظها الا في هذا اليوم ... لم أكن ادرك انني كنت لا الاحظ عينيك او اتجاهل ما تقوله بهذا الشكل الفج !!
---------------------
خلاصة الكلام ...
ربنا يسامحك و يوفقك في حياتك
عزيزتي ... لا ضغائن ... الموضوع خلص سؤال واحد فقط و لا اريد اجابه .. فقط اريدك أن تفكري فيه و لا تعطي اجابات الا لنفسك ...
لما لم تستطيعي فراءة التدوينه فالمره الاولي ؟
و لماذا بكيتي في الثانيه ..؟ اكرر السؤال اجابته لكي
-------------------------
هاني جورج

3:06 م  
Blogger daktara said...

بجد تقطر احساسا وقوة في المشاعر
علي اختلاف طباعها
لتعبر عما داخل الانسان من احاسيس مضطربه

2:01 ص  
Blogger karakib said...

daktara
كلام كبير أوي يا دكتور عليا .. ربنا يخليك و أتمني المتابعه و سماع أرائك دائما ...
هاني جورج

8:34 ص  
Blogger linda said...

رائعة هي كلماتك

أشواك الحب هي دائما هكذا تسجن القلب وهو داميئ وتفقده القدرة حتى من الإستغاثة ....نصيحتي لكل من لم يجرب لا ثعبت بها فحقدها يتجاوز جمالها

ح1ذاري منها فهي قاتلة احيانا

تحياتي

11:47 ص  
Blogger karakib said...

linda
صدقتي يا عزيزتي فمن الحب ما قتل بالفعل ... و لكن حب الحياه حب الاستمتاع بها لن افقده ابدا و لن نفقده ابدا ... فما الحياه الا رحله طويله و كما
قالت بلوستون

تلك الحماقات بعد زمن بعيد تتحول لذكريات تسترجعها بابتسانة وفنجان قهوة وقلب دافئ مع شخص آخر كللت حماقاتك معها بالنجاح

--------------
هاني جورج
انتوك

12:45 م  
Blogger sarah la tulipe rose said...

حبوا بعض ..تركوا بعض
احلي خاتمة للست فيروز
ايه الجمال دة يا انتوك؟ رغم ان الموضوع موجع بس راقي بشدة و احساسه عالي
الصورة معبرة جدا سبحان الخالق زي ما يكون قلب بينبض الم و وجع
معلومة قديمة..العمر قصير مش كدة؟ طيب ..لا داعي اذن لاضاعته مع من لا يستحق
افق من غيبوبتك فنت اقوي من كل هذة الصغائر لا تضيع وقتك و تفكيرك مع اناس لا يستحقون حتي الندم

1:08 م  
Blogger karakib said...

sarah la tulipe rose
اهلا اهلا باصحاب المكان ... الأول موضوعك الأخير اللي نشرتيه فوق الرائع بجد ... العمر قصير بالفعل كلنا يعرف الصح و لكن نحتاج لمن يذكرنا به دائما .. انتهي وقت الندم فالعمر بالفعل أقصر من أن نقضيه نادمين ... تفوت ايام
تموت احلام
تعدي شهور
تدور الأرض و الدنيا و هو يدور
و لسه بيجري و يعافر
و لسه عيونه بتسافر
و لسه قلبه لم يتعب من المشاوير ...
-----------------------------
هاني جورج

2:27 م  
Blogger bluestone said...

عزيزي انتوك
بظهور القطة للتعليق
كان على الجميع الابتعاد قليلا
حيث تحول الحوار إلى حوار ثنائي الاطراف
فآثرت ألا ارد لاعطاء مساحة

ولكن بناء على دعوتك الكريمة :) وبما ان المكان مكاني اسمح لي ارد واعزم نفسي كمان على واحد نسكافيه بكريمر
---
/الزمن كفيل بتكوين احلام جديدة كلما انقضت احلامنا القديمة ومسكين من يعيش مع حلم واحد

كل ما يتمناه المرء يستطيع أن يحققه و لكن غالبا بعد فوات الأوان .../
ركزت في الجملة كويس .. الزمن كفيل بتكوين احلام جديدة تناسب وقتها واوانها .. احلام جديدة تصلح ان نعيش معها إلى ان نحققها او يمضى وقتها لتولد احلام جديدة أخرى
مسكين هو من يعيش في اركان حلم واحد
من يتمسك بذيل حلم قديم في طريقه لسلة الذكريات

--
/لكن ما قيمه الامال حين تتحقق بعد أن يرحل من كان يسعدهم تحقيقها !!/
احيانا نتمسك بتحقيق نفس الحلم القديم الذي شاركناه مع آخرين .. وهذه حماقة يا صديقي
الحلم القديم يمضي مع ذكرياته
فحينما يخرج شخص ما من حياتنا يحمل ايضا الحلم المشترك حقائبه ويرحل هو الاخر
وتبقى احلامنا الشخصية الفردية واحلام اخرى ثنائية في انتظار طرفها الاخر
هكذا الدنيا
احمق من يقول ان الانسان يحب مرة واحدة
الحب طاقة متجددة لا يحدها انسان ولا تقتصر على شخص

/لم اعد نفس هذا الذي كنت أعرفه بالفعل /
طبيعي جدا .. احد الجوانب الايجابية للفشل .. هو تلك الاضافات التي يمنحها
والخبرة التي نكتسبها

/"ليس يشقيني أن الحب قد مات
و أنما لأنه قد مات لأتفه الاسباب !!"/
انت عارف ايه اللي بيزعجنا فعلا في انتهاء اي علاقة كانت قوية في يوم من الايام هو طريقة نهايتها
قبل شهور فقدت احد اعز اصدقائي .. كنا لا نفترق ابدا طيلة اكثر من 10 اعوام وكانت صداقتنا مثار حسد ودهشة الكثيرين لاننا كنا متميزين جدا وكسرنا القواعد الاجتماعية الغبية التي نادت باستحالة تلك الصداقة

ولذلك كنت اتوقع نهاية درامية مسرحية مليئة بالاسى والالم والمشاعر القوية .. توقعت نهاية تليق بعمق العلاقة وقوتها
ولكن لم يحدث اي من هذا
انتهت بصورة فاترة جدا وكأنها خبت كضوء مريض
وهذا اكثر ما ازعجني في الامر

/القصه تحمل ندما شديدا تحمل غربه في وقت لم أكن أتحمل به زياده الاحمال ابدا ..الندوب التي في وجهيي لا اعرف ان كانت وساما ام لا فقد كانت المره الاولي التي اكون ناضجا في علاقه و حقيقي بلا زيف و انجرح فهل هذا جزائي/
انت الان في قمة الانزعاج وارى ذلك بوضوح من خلال كلماتك وتعبيراتك وقوة ردودك على (القطة)
may be u r not over yet
امنح نفسك الوقت الذي تستحقه

ربما لم يكن جزاء كل ما اعطيت هو ان تجرح ولكنك كسبت الكثير ايضا
لقد تعلمت النضج
تعلمت كيف تخوض تجربة حقيقية
تعلمت الكثير عن نفسك
تعلمت انك تملك القدرة على العطاء
وانك شخص قوي ولديك قلب قادر على الحب
تعلمت خبرات ستعينك حتما في المرة القادمة
تعلمت انك شخص لديك قلب معطاء وانك تعلم جيدا كيف تحب وتسعد من تحب

وكل هذه امور رائعة تعلمتها في تجربة فاشلة واحدة
فما بالك لو مررت بأخرى ناجحة

/اما انا فلم أنج لقد استيقظ الوحش من داخلي و انشب اسنانه باستبداد و جنون في ملعوني الصغير الساكن بين ضلوعي/
بما انك عاشق للاساطير
حتى وان كان وحشا
ألم تسمع ان الوحش يتحول لامير راق نبيل على يد الانسان المناسب

3:51 م  
Blogger karakib said...

bluestone
شكرا لتفاعلك معي بهذا الشكل بجد حاجه تبسط انه الواحد يلاقي انسان قادر علي التفاعل و التواصل بهذا العمق ... طبعا انت من اصحاب المكان أنا شبراوي و لما باقول كده مش باقولها عزومه مراكبيه أكيد انت فاهمه أنا باقول ايه
ظهور قطتي كان متوقعا ... كان متوقعا جدا أيضا ... الحلم انتهي لكن يحزنني أنني حاولت صناعه تمثال جميل و وجدته في النهايه دميم جدا ... بالفعل أنا عاشق للأساطير .. الوحش ربما ... ربما و لست متأكدا انه سيتحول لأمير جميل يوما ما لكن صدقيني من كل قلبي باتمني أنه يحصل و طبعا أجمل الحب الذي نصادفه و نحن نبحث عن أي شيء أخر ... لم أعد متمسكا بنفس الحلم أبدا ... شيء و انتهي و خلص و الحياه بتمشي فعلا تعلمت امورا جديده ... ليست رائعه و لكنها كمثل كل الحقائق التي أكتشفها بمرور العمر ... انها حقائق اود لو لم اكن سمعت عنها مثلها مثل حقائق كثيره أكتشفها يوما بعد يوم ... فعلا كانت نهايه فاتره أوي ... مش عارف ليه . لكن أكيد مش أنا اللي خليتها فاتره بالشكل ده ... و اللي حصل حصل و ننتظر أن يكون الزمن أحلام جديده .. فلم يتوقف القطار بعد .. لا زال يجري مسرعا دي حقيقه

هاني جورج

6:18 م  
Blogger frozen love said...

yah...ana 3ash2 lfairoz...bs sm3t de mslan once aw 7aga,,,fnsetha
bs mazal e3gaby kma hwaa....3gbny elklam da..we brdo gdeeed..lol

2:45 ص  
Blogger karakib said...

frozen love
هي أغنيه فيروز أخر جمله بس ... فعلا أغنيه حلوه أوي أوي طول عمري بحبها صوت فيروز أصلا مليان أحساس
مبسوط أوي أنه الكلام المكتوب عجبك يا رب دايما


هاني جورج
انتوك

12:02 م  
Anonymous غير معرف said...

بعد كل التعليقات الي قريتها يا انتوك والحوار الي حصل مع القطة مش حقول الا كلمة وحدة "الحمدلله" الي شفاني من الحب ومن غدره بعد سنين وعقبالك ..... كلامك مؤثر جدا وده بيدل ع ان الجرح ما زال موجود بس متقلقش لما حتنقلب الآيه حتتأكد انك خلاص معدتش تقدر تسلم القطة قلبك مش لانك مش بتحبها بس لانك انجرحت حرج حتفتكره كل ما اتقلك بحبك وطبعا ساعتها حيقولو انت الظالم
:)))
تحياتي
:)
رائع يا هاني

3:06 م  
Anonymous غير معرف said...

بعد كل التعليقات الي قريتها يا انتوك والحوار الي حصل مع القطة مش حقول الا كلمة وحدة "الحمدلله" الي شفاني من الحب ومن غدره بعد سنين وعقبالك ..... كلامك مؤثر جدا وده بيدل ع ان الجرح ما زال موجود بس متقلقش لما حتنقلب الآيه حتتأكد انك خلاص معدتش تقدر تسلم القطة قلبك مش لانك مش بتحبها بس لانك انجرحت حرج حتفتكره كل ما اتقلك بحبك وطبعا ساعتها حيقولو انت الظالم
:)))
تحياتي
:)
رائع يا هاني

3:06 م  
Blogger karakib said...

3aSeF
الحمدلله طبعا أنت منورني يا عاصف... نورا كمان بانبسط أوي لما بتيجي هنا .. اتنين فنانين بجد و عندكم أحساس ممن زمان كنت باقول لنورا تعمل مدونه و تحط فيه اللي هي بتكتبه و لما عملتها لقيت اللي أنت بتكتبه أنت كمان بصراحه المدونه بتاعتكم جميله بجد أنا قلت الكلام ده ليها يمكن اول مره أتكلم معاك بس اسألها ... اما بقي عن موضوعنا الأساسي اللي هو البوست عايز أقلك أنه فعلا حب أنتهي لم يكن حب و لم يكن أي شيء ...
ليس يشقيني أن الحب قد مات
و أنما لأنه قد مات لأتفه الاسباب
بس لكنه مات و دفنته ... و تم نبش القبر من قبل بعض اللصوص أيضا و تمت سرقه الجثه و مش عارف راحت فين جثه الحب ...تمت سرقتها بعد أن ماتت يا عم عاصف ..
---------------
هاني جورج
انتوك

10:01 م  
Anonymous غير معرف said...

اي زين تعرف قدر نفسك ...ها اها

7:53 ص  
Blogger karakib said...

Anonymous said
اهلا و سهلا بيك نورت المدونه هو أنت علقت في موضوع قبل كده فالمدونه هنا .. أفتكر أه
واضح من لغتك أنك مش مصري ... المكان مكانك بس يا ريت تعرفني من أنت أسمك و من أي دوله عربيه ... مرحبا بك في كل وقت

2:09 ص  
Blogger حسام مراد said...

أزال المؤلف هذا التعليق.

5:43 م  
Blogger حسام مراد said...

معلش انا اللى لغيت للى فاتت كنت اقصد اعمل كومنت فى واحد مات والتانى اتحرق معلش بقه

5:46 م  
Blogger صاحب البوابــة said...

كالعادة

كلما قرأت لك ازددت اقتناعاً بموهبتك

استمر يا عزيزي

تحياتي لقلمك المبدع

3:07 ص  

إرسال تعليق

<< Home