السبت، أبريل 28، 2007

بوب مرعي ..مجلة ثقافية ... ميريت أصفر ... بوستر فيه قلوب بتلمع

زمان لما كان عندي 10 سنين كنت مشترك في أتوبيس المدرسة ... أيامها كان بيقعد جنبي واحد أكبر مني و كنا بنتخانق كتير لأنه كان عايز يقعد جنب الشباك و لما مشرف الاتوبيس حل الموضوع و قال لنا كل واحد يقعد يوم ... بطلنا خناقات و بقينا أصحاب شوية شوية
و في مرة لقيته قاعد بيتفرج علي مجلة ثقافية و هو مستخبي و خايف ... سألته أيه ده .. قال لي أوعي تقول لأي بني أدم علي المجلة دي و خباها ... و بعد بعض الالحاح و بعض التهديد رضي يخليني أشوفها .. ما كنتش فاهم حاجة ... و لما بدأ يشرح وقفت كلامه و سألته .. يعني أنت عايز تقول لي أننا كلنا جينا للدنيا بالطريقة دي ؟؟ ضحك و قال لي أه .. فرديت عليه بس أنا أبويا راجل محترم استحاله يعمل اللي أنت بتقول عليه ده .. و كانت أجابته بقدر ما هي صادمة الا أنها مقنعة ... في صورة أسئلة ... أنت مش أبوك راجل محترم !؟ قلت له أه طبعا
راح سألني تاني .. مش بيخش الحمام زي باقي الناس .. و هنا صمت و بدأت في قبول.. علي مضض ... أول حقائق هذا الكون الصادمة في هذا السن
-------------------------------
لما بقي عندي 12 سنة كان في مدرس دين كنت باكرهه بدون سبب واحد واضح .. يمكن علشان كان بيشتم و هو
مدرس دين ... يمكن علشان كان دائما مكشر ... و في مرة فتح شنطته قدامي و لقيت علبة سجاير ميريت أصفر جواها .. و حسيت أنها فرصتي أضايقه شويه ... و من يومها أول كل حصة دين و هو داخل أرفع أيدي
يقول لي في أيه ... أسأله هو السجاير حرام و لا حلال ... يقعد يقول و يطول في الشرح طبعا حرام و ده شيء مضر جدا بالصحة الخ الخ ... المهم في مرة واحد صاحبي كان عرف الموضوع مني .. رفع هو أيده في أول الحصة و سأله ... يا أستاذ هي السجاير حرام و لا حلال ... رحت رادد عليه بصوت عالي " الميريت الأصفر حلال حلال حلال"
طردنا أحنا الاتنين من الفصل و لما أبويا راح المدرسة قابله الاستاذ و قال له أني مش متربي كويس .. تقريبا الميريت الاصفر كانت حرام و لا ايه مش عارف
-------------------------------
لما كان عندي 13 سنة أشتريت بوستر فيه حروف الابجدية الانجليزية علي شكل قلوب حمرا بتلمع .. و كان عندنا سرير بدورين أنا كان مكاني في اللي تحت ... لزقت كل حروف البوستر في خشب السقف اللي هي الواح السرير اللي فوقي .. و قعدت اسأل يا تري اللي هاحبها بجد هيبقي أول حرف من أسمها أيه في كل الحروف دي ... و كنت باقول لنفسي أكيد واحد من القلوب دي بيلمع أكتر من الباقيين و أقعد أدور علي أكتر واحد بيلمع
و مع أول قصة حب فشلت بصيت علي القلب اللي فيه أول حرف من أسمها و قلت أنه أكيد مش هيتكرر و أقنعت نفسي أنه مش بيلمع خالص .. لكن الحرف اتكرر بعدها ييجي بعشر سنين .. لكن ما بقاش في سرير بدورين و لا أي قلب عليه حروف خلاص .. و لما بابص فى السقف مش باشوف غير وزرة غريبة أشتروها و انا باجدد الأوضة من غير ما يقولوا لي ... فيها زرعه شبه ورد النيل .. حد يحط ورد النيل في سقف أوضته و يبقي عايز يحب
!! ده كلام !؟
---------------------------
و لما بقي عندي 24 سنة .. شوفت أول واحدة حبيتها ماشية فى الشارع و أنا راكب الميكروباص و واقف في أشارة ... و قاعد باسمع بوب مارلي .. نو وومان نو كراي ... ما عرفتهاش فى الأول .. بس بعد شوية ميزت ملامحها خصوصا بعد ما قلعت نضارة الشمس اللي شبه برابريز الهيونداي .. شوفت عينيها اللي كتبت فيهم أشعار زمان
يا خبر أبيض !! طلعوا وحشين أوي !! صحيح مراية الحب عامية تخلي الكوسة بامية
الله يرحمك يا عم بوب ... أي ريممبر وين وي يوز تو سيت ... و أستغرقت في أفكاري بعدها يا تري لو كانت وافقت نرتبط زمان و كنت ماشي معاها دلوقتي فى الشارع و عدي شاب بيسمع بوب مارلي و راكب ميكروباص كان قال عليا أيه ... و توصلت لأنه أكيد كان هيقول عليا .. نفسي (بكسر النون) حلوة ...ده غير أني كيس قطن ... أبو جنيه و نص ده
نو ومان نو كراي ... نو ... ومان ... نو ... كراي ... ... جود فريندز وي هاف ... أور جود فريندز وي لوست الونج ذا واي ... نو ... وومان ... نو ... كراي
الله يرحمك يا عم بوب مرعي

27 comments:

Blogger Nouran said...

ايه ده باين كده اني انا اول تعليق
ولا ايه ؟؟
ايه يا عم الولد اللي كنت بتقعد جنبه ده ده شكله متوحش علشان يوري ولد ف السن ده اللي هو انت يعني مجلة ثقافية مش عيب كده اول حقائق هذا الكون الصادمة صح

هي كده الميريت الاصفر حرام اكتر من كوكو الضعيف ولا ايه ؟؟

وحد يحط ورد النيل ف اوضته صحيح

لا بس حلوة موضوع الحروف اللي بتلمع وغريبة ان الحرف اتكرر معاك هههه
وعرفتها
شوفت عينيها اللي كتبت فيهم أشعار زمان
يا خبر أبيض !! طلعوا وحشين أوي !! صحيح مراية الحب عامية تخلي الكوسة بامية
حلوة اوي الجملة ديه ههههه
نفسك حلوة ماشي يا عم
اخر سؤال مين بوب مرعي ده؟؟
ههههههه

3:07 م  
Blogger Carol said...

أزال المؤلف هذا التعليق.

3:39 م  
Blogger Carol said...

دور على شيء جواك
دور على مين يلقاك
لو تهت من مكانك
يفكرك بحاجات

من هو غني بالذكريات
لا يعرف مكان للتيه

3:40 م  
Blogger واحدة متفزلكة said...

mara 2abelt wa7da kanet sa7bety awe o kanet et3'yrt awe 3an zaman o ba3den shoft ma3ha wa7ed ba2f awe keda o 3emlaaaaaaaaaak awel enteb3 2olt men l ba2f da ?!!!
o ektshaft fel a7'ier eno awel wa7ed 7abeto lma 2alet a3rfek folan l folany khteby
radet wana metna7a enty 3amltely 7'edmet l 3omr ya shie7'a

3:58 م  
Blogger FATMA said...

انا بموت في الاغنية دي
بس كمان زي ما بالنسبة لراجل نو ومن نو كراي
بالنسبة لبنت نو مان نو كراي
يعني مسأله نسبية
مكنش قصده النوع

5:15 م  
Blogger ^ H@fSS@^ said...

انا بموت في بوستاتك ياانتوك حاجة كده من عالم خاص
و بالذات ردك في فتوى الميريت الاصفر تحفة
لكن للعلم لما سيدنا بوب مرعي كان بيقول نو وومن نو كراي مكنش قصده ان الستات متعبين فوجودهم مش بيسبب الدموع
القصة و ما فيها ان الشيخ مرعي كان مقبوض عليه و بيتساق للقسم فالولية صاحبته قعدت تعيط فقام قالها البيتين دول نو وومن نو كراي بمعنى لا يا ولية متعيطيش و كان فاضل يقلها السجن للجدعان لكن كانوا قفلواعليه البوكس و بس

تحياتي

3:04 ص  
Blogger SemsemdaVinci said...

لذيذ!
ولو اني حاسس ان البوست اقرب لاضغاث الاحلام منه للخواطر او اي شئ اخر...
LOL

و فعلا...
no woman no cry
معناها (بلهجة اهل جامايكا):
no woman... don't cry
زي ما قالت ام حزنبل
اعتقد انها تختلف عن المعنى اللي تقصده!!!

اول تعليق ليا و باذن الله مش الاخير
!

7:32 ص  
Blogger Gid-Do - جدو said...

هانى

بمناسبة المجلة الثقافية ـ شفت من كام يوم جزء كبير من فيلم ثقافى ـ وهو من اجمل الافلام اللى عملها ممثلين الجيل بتاعكم
**********
على كل حال انت متالق دائما

11:54 ص  
Blogger hesterua said...

لأ جميل بجد

أسلوب سردك ممتع وبرئ كمان

كمان
كله قسمة ونصيب

1:20 م  
Blogger عباس العبد said...

هو انت كنت فى مدرسة ايه
اصل انا كمان كان عندى مدرس دين و كنت بكرهه قوى
بكرهه قوى و كان بيشرب سجاير
بس انا كنت بكرهه مش علشان السجاير
كنت بكرهه لأنى بكره المدرسين
و ربنا ما يرجعها ايام

4:48 م  
Blogger micheal said...

أسلوبك في قص الذكريات جميل بس عجبني أوي موضوع المجله الثقافيه ده
:)
تحياتي لك

6:02 م  
Anonymous غير معرف said...

و إنت عندك 10 سنين
مجلة ثقافية مرة واحدة يا مفتري بس أعتقد إن الحقيقة دي في الأول كانت صدمة لأي واحد فينا بس صدقني أحسن كتير من الإنقسام الجزيئي
;)

و إنت عندك 12 سنة
إحنا كان عندنا مدرس عربي من النوعية دي برضه و كان بيعاملنا على إننا كفار قريش و كلنا رايحين في داهية مرة لقى معايا كتاب فيه شعر لنزار قباني و بالمناسبة كانت قصيدتين هم القدس و شعراء الأرض المحتلة راح عامل لي إستدعاء ولي أمر لأني جايب كتب خادشة للحياء المدرسة

و إنت عندك 13 سنة
إيه الرومانسية دي لأ أنا كنت باتعامل مع الموضوع بطريقة تانية هي أغاني بدل حروف لما كبرت شوية

و إنت عندك 24 سنة
و أنا برضه بحب بوب مرعي أعرف ناس مسميينه حنكش بس برضه بحبه

11:34 م  
Blogger وليد said...

جمييييييييل
طعم الذكريات جميل جدا

12:16 ص  
Blogger يا مراكبي said...

معلش أن أحب أرجع للموضوع المهم اللي في الأول

هي كانت مجلة إيه بالظبط؟ كان صاحبك ده عنده كام سنة ساعتها؟

2:40 ص  
Blogger Esmeralda said...

اديك عرفت حقائق الحياه لوحدك و برضه لسه مصرين على المداريه
موقف السجاير حصل معايا و زنقت الاستاذ
من وصفك ليه شكله كده نفس الراجل بينقوهوم دول و لا ايييييييه يا خويا؟؟؟؟؟؟؟
يا سيدى جت عالعيون!!!!!!!
ألااااعااااا كانت حوله و لا معمصه؟؟؟؟ظ

تحياتى :)
ابقى تعالى

و اهو كلام و السلام

11:09 ص  
Blogger karakib said...

nouran
كان مش فاهم حاجة هو كمان صدقيني و لغياب مصدر موثوق منه كان هو كمان بيبحث عن هذة الحقيقة
مش أنا اللي حطيت ورد النيل في أوضتي صدقيني
بالنسبة لبوب مرعي فده واحد بيقعد علي قهوة في حلمية الزيتون :)


Carol
من هو غني بالذكريات
لا يعرف مكان للتيه
حلوة الجملة دي ... بس التيه ده ضروري جدا لأنه دونه لن يستطيع أن يتأكد من أنه غير تائه فالضد بالضد يعرف ... النور لا يعرف الا بمعرفة الظلام


واحدة متفزلكة
ما هو مراية الحب عامية تخلي الكوسة بامية :) و اللي بيحب بيحط علي عينيه نضارة وردي وردي ما بيبقاش شايف كويس هو بيعمل ايه و بيرفض يسمع أو يشوف من عيون الأخرين
مش لطفي بوشناق قال
لاموني اللي غاوا مني قالوا لي واش عاجبك فيها
جاوبت اللي جاهلو فني
خدوا عيني شوفوا بيها
و الجملة فيها اعتراف ضمني بأنها وحشة بس هو مش عايز يشوفها كدة و لا أنت أيه رأيك ؟

11:39 ص  
Blogger karakib said...

توتة توتة
أه ده انت شكلك حولتيها لقضية المرأة يا توتا :) لأ لأ هو في أحلي من النص الحلو فالدنيا دي .. ده حتي من غيره الدنيا تبقي وحشة أوي

أم حزنبل
و انا أقدر أقول أنه وجودهم بيسبب الدموع :) لا لا أنا اتفهمت غلط انا بس كنت حاطط خلفية موسيقية للبوست
مش قصدي خالص و موضوع الحب الأول اللي شوفته ده حقيقي لكن مين قال أني أكيد مش هبقي كيس قطن بعد كدة يعني :) ما يمكن أبقي مخزن قطن بحاله


Semsem daVinci
أضغاث الاحلام يعني أيه :) أنا كنت باكتبه و أنا بانام عالسرير فعلا علي فكرة :) بس ما كنتش نمت كان نفسي أنام و نفسي أعمل أبحاري اليومي في أحداث اليوم ... و لقيت أنه يوم غلس فروحت مسافر لمحطات قديمة هامة في حياتي
بس ما كنتش نمت لسه صدقني و قمت بعدها كمان لفيت لفتين فالشقة
أتمني أنها ما تكونش الزيارة الاخيرة طبعا يا ريت تشرفني دايما بزيارتك

11:46 ص  
Blogger karakib said...

Gid-Do - جدو
جدو :) شفت فيلم ثقافي .. أنا بحب الفيلم ده أوي بيضحكني جامد أول مرة شوفته كان معيد من معيدين الكلية لسه عازب و ناوي يتجوز و طلب مني أنزل معاه كان بيشتري حاجات و بعدها قال لي لازم نتعشي سوا و روحنا جيبنا أكل و كان عنده الفيلم ده عالكمبيوتر و قعدنا نتفرج عليه و نضحك كان اسمه بشمهندس جلال الفيلم مليان حاجات تموت من الضحك بالذات لما بيتجمعوا فالاخر و ييجوا يفتحوا الفيلم يلاقوه متسجل عليه كلام تاني خالص
فتحي عبد الوهاب ده في رأيي ممثل هيكون له شأن كبير زيه زي ناس كتير من جيله اللي هما عمرو واكد و محمود عبد المغني ... هيكونوا علامات فالسينما لو خدوا فرصتهم


hesterua

مبسوط أنه البوست عجبك أكيد كله قسمة و نصيب و الحمدلله نصيبي اني ما أكونش كيس قطن
أبو جنيه و نص ده .. عارفه :) ؟؟؟


عباس العبد
مش كل المدرسين كرهتهم في بعض المدرسين باعتبرهم ناس لن تتكرر زي مدرس لغة عربية كان أسمه استاذ سمير طاحون كان بيشرح الشعر كأنه في برنامج تماما و كنت باستمتع بحصته
و زي مدرسين كتير ما انساهمش أبدا .. صحيح طول عمري كنت طالب مشاغب لكن مش مع كل المدرسين .. كان في منهم بالاقي أن هدوئي بيديهم مساحات للأبداع و ده بيخليني استفيد كتير

11:55 ص  
Blogger karakib said...

micheal
الاجمل أنك بتشرفني ... يا رب أكون دايما عند حسن ظنك موضوع المجلة الثقافية ده لا ينسي يا عم مايكل كانت صدمة


مصرى
بشمهندس يحيي :)
يا مرحبا يا مرحبا نورك غطي عالكهربا
لما كان عندي عشر سنين ما كنتش مفتري و لا حاجة مش أنا اللي كنت جايب المجلة دي يا يحيي :) واحد أكبر مني و اتقفش بيها بعد كده علي فكره بس مش بسببي
---
ما هو للأسف الناس ما تعرفش عن نزار قباني الا قصيدتين تلاته من النوع الصريح و بيكرهوه و مش قادرين يدوا للراجل اللي في رأيي من أبدع من كتب الشعر العربي مقدار حقه الحقيقي
استدعاء ولي أمر ده بالنسبة لي في مراحل متأخرة في المدرسة كان شيء دوري متكرر كنت عامل ابونيه :)
---
يا ريت الرومانسية نفعت يا يحيي دي بتجيب ورا .. ورا أوي :)



وليد
أكيد و هو ده احد اسباب أني أسمي مدونتي روبابيكيا ... أني باجيب من الاوض المستخبية الذكريات الوبابيكيا بتاعتي

12:03 م  
Blogger karakib said...

يا مراكبي
نرجع للموضوع المهم يا بشمهندس أحمد هو كان أكبر مني بتلات أو اربع سنين يعني حوالي 13 أو 14 سنه عمره ساعتها
هي كانت مجلة ايه :) مشيها ثقافيه بقي .. مش هاينفع أشرح أكتر من كده خالص


Esmeralda
ما هو المشكلة انه المدارية دي بتخلي معلوماتنا عن الشيء ده مغلوطة و مشوهه بشكل غريب و يفضل الموضوع كأنه سر مع أن الناس كلها عارفاه و بتتكلم عنه كتير أوي بس المصادر تظل مصادر جاهله و مشوهه .. يمكن المشكلة بدأت تتحل شوية دلوقتي و اللي عايز يعرف حاجة بيدور و يلاقي بعض المصادر النظيفة الموثوق منها .. الحل في ايدينا احنا لما يبقي عندنا أولاد لازم نفهمه الصح من الغلط بأسلوب محترم علشان ما يضطروش يلجأوا للمصادر المضلله الجاهلة و تبقي معلوماتهم مشوهه
أما عن المدرس اللي بيدخن فده مثال مكرر في كل مدرسة في كل المواد الدراسية
كان بيضحكني و يصعب عليا مدرس اللغة العربية و هو بيطلب موضوع انشائي عن اضرار التدخين و هو نفسه بيدخن

12:10 م  
Blogger Diala said...

بوست مهضوم و مدونة مثيرة للإهتمام

تحياتي

1:39 م  
Blogger Marwa Friday said...

جميل البوست يا هاني
بس مضر بالصحة هههههههه

3:44 م  
Blogger karakib said...

Diala
يا اهلا بيكي ... مبسوط ان البوست عجبك
اتمني دوام المرور



مروة جمعة
مروة :) زي ما باقولك دايما الحلو يشوف كل حاجة حلوة
تحياتي

7:09 م  
Blogger عباس العبد said...

انا كنت متوفع
انك زميل دراسة
j'etais aussi la-sallien

mon nom est ramez talaat charkawy

je ne crois pas que tu me sais


بالنسبة لسمير طاحون ده خنيق
انا كنت بحب سمير نصر و مسيو وجيه و مسيو روجيه و هانى كليله و هانى سيزار و القطة جان طبعا
انا كنت بكره المواد اجتماعية و الفرنسيه و الانجليش و العربى
كنت بحب الفبزيا و الرياضة بس
فرصة سعيدة

12:53 ص  
Blogger karakib said...

عباس العبد

فرقنا خمس سنين .. أنا دفعة أصغر منك
سمير نصر !! ده انا في حياتي ما كرهتش بني أدم قد الراجل ده
و مسيو روجيه علي ايامي كان بطل يدرس خلاص بس بييجي المدرسة علي أنه مستشار او حاجة شبه كده و هو راجل محترم اوي وراقي بشكل ما بيتهيأليش ممكن يتكرر
و القطة جان :) علي ايامي بقي كانت القطط كترت أوي يا عم عباس و الواحد ما كانش ملحق يبص علي ايه و لا ايه
ده كان في واحده ما ينفعش احكي لك عليها خالص لازم تشوفها علي طول
كان كل يوم بتجيب لي صدمة عصبية عالصبح :) طلعنا من نفس الغرزة
صبح صبح يا عم الحاج

4:28 م  
Blogger Layla said...

ماشاءالله...10سنين وبتفهم في الثقافي..دة انا على كدة كنت متأخر قوي


مش عارف ليه كل البنات اللي كنا بنحبهم واحنا صغيرين لما بيكبروا بيطلعوا وحشين جدا
فعلا نو ومان نو كري....الله يرحمك يا بوب مرعي...مش دة ابن الحج مرعي بتاع الكلمة!؟

5:57 م  
Blogger karakib said...

واحد زهقان
كلهم بيطلعوا وحشين لأننا فالوقت ده بندور علي معني الحب مفهوم الحب لكن مش الحب نفسه ... بالنسبة للمجلات الثقافية صدقني مش انا اللي دورت عليها دي كانت بتيجي قدامي مش بمزاجي

4:27 م  

إرسال تعليق

<< Home